Evropský parlament ve středu schválil modernizovaný Nástroj na propojování Evropy (NPE) a vyčlenil více financí na projekty v oblasti dopravy, digitalizace a energetiky na období 2021 – 2027. Slovenská europoslanci z několika politických frakcí to ocenili a uvedli, že NPE bude mít přínos i pro Slovensko.
Sorry, the video player failed to load. (Error Code: 101102)
Robert Hajšek, Směr
Hajšel vyjádřil naději, že schválení dohody o změnách ve fungování tohoto nástroje dá nový impuls k účinnějšímu čerpání prostředků z rozpočtu EU na infrastrukturní projekty po celé Evropě.
„Z více než 30-miliardové obálky půjde nejvíce na dopravu a energetiku, něco i na digitalizaci. Na oblasti, do kterých je třeba obrovské investice vynaložit i na Slovensku. Vláda a kompetentní aktéři na Slovensku musí zajistit co nejkvalitnější projekty dopravního a energetického propojení se sousedními státy. Na rozdíl od eurofondů se zde totiž použije i princip využij nebo ztrácíš, „vysvětlil.
Michal Wiezik, CELKEM
Michal Wiezik dodal, že tento nástroj má šanci hrát významnou roli při obnově EU po skončení pandemie nového koronavirus a při budování klimaticky neutrální EU. „Inovativní technologie v oblasti infrastruktury, které umožní přechod na nízkoemisní energetické systémy a systémy mobility, jsou nezbytné, pokud chceme dosáhnout cílů v oblasti dekarbonizace. Finance budou k dispozici také na přeshraniční projekty v oblasti výroby energie z obnovitelných zdrojů,“ upřesnil.
Vladimír Bilčík, CELKEM
Bilčík za pozitivum NPE považuje posílení železničních spojení, jejichž častější využívání bude redukovat emise CO2. „EU bude silnější, když budou všechny její regiony propojené dopravní, energetickou a síťovou infrastrukturou,“ popsal situaci.
Lucia Ďuriš Nicholsonová, nezávislá
Lucia Ďuriš Nicholsonová zdůraznila, že Nástroj k propojování Evropy v rámci VFR bude klást větší důraz na propagaci přeshraničních projektů, spolupráci mezi přeshraničními orgány i dodatečné financování přeshraničních projektů.
„Poprvé bude NPE zahrnovat vojenský rozměr financovaný z Evropského obranného fondu, který se bude využívat na civilní a vojenskou dopravní infrastrukturu. Mělo by to přispět k dosažení rychlé a bezproblémové mobility, jakož i k posílení naší schopnosti reagovat na mimořádné situace, jako jsou humanitární krize či přírodní katastrofy, „konstatovala.
Eugen Jurzyca, SaS
Jurzyca si myslí, že cíle návrhu jsou definovány dobře, v souladu se zásadou financování veřejných statků, avšak nesprávně jsou definovány ukazatele, které umožňují zkontrolovat, zda země EU tyto cíle plní efektivně.
„Předkladatel navrhuje prioritizaci evropských projektů před lokálními. K tomu je nutná definice podmínek, které by měly být splněny. Ty však materiál neobsahuje,“ upozornil.
Ivan Štefanec, KDH
Štefanec připomněl, že EU tvoří regiony a jejich rozvoj je klíčem k hospodářskému růstu. „V silných regionech propojených kvalitní infrastrukturou, je větší předpoklad pro tvorbu nových pracovních příležitostí,“ vzkázal.
Miriam Lexmann, KDH
Lexmann je přesvědčena, že i přes pandemii musí EU pokračovat ve financování projektů v oblasti infrastruktury, což je klíčové pro země jako Slovensko.

„Je rozhodující, abychom navázali na rozvoj moderního a bezpečného propojování Evropy v oblasti dopravy, energií a digitalizace a využili téměř 34 miliard eur pro členské státy na šest let. Naší snahou je i zjednodušení byrokratického procesu, což uvítají realizátoři projektů, ale zejména občané členských zemí, „uvedla.
Peter Pollák, OĽaNO
Peter Pollák upozornil, že z hlediska vzájemné propojenosti regionů Slovensko zaostává, a proto usnadnění infrastrukturních projektů v oblasti dopravy, energetiky a digitalizace je šancí i pro Slováky současný stav zlepšit.